Çocuklarda ayrılma-bireyselleşme dönemi

Uzman Klinik Psikologumuz İpek Kızıloluk, “Çocuklarınızın ayrılma-bireyselleşme döneminde bağımsızlık denemelerine bir bakış” konulu yazıyı sizler için kaleme aldı. Mutlaka okuyun.

Zıplayacak, elleri ile eşyalara dokunacak, merdiven çıkacak, koltuğun üstünde atlayacak, bir şeyleri fırlatacak... Ebeveynler gün içinde kendi korku ve kaygı sistemini ayrıştıramamadan kaynaklı ne kadar çok şeye engel olma davranışı gösteriyor. Çocukları atlama, çıkma diye değil, atla ve çık ama güvende olduğuna emin olmalıyım şeklinde seslenmeliyim. Hareket etmek sadece hareket becerisini değil duygusal regülasyonu zekayı öğrenmeyi de destekliyor. Sınır koymak yapma demekle değil güvenli ortam sağlamakla başlıyor. O bardağa su koymazsam, o sürahiyi kaldırmak İle ilgili koordinasyonu, o kaşığı ben ağzıma götürmezsem ağzımı keşfetmeyi, topu atmazsam alan kavramını nasıl öğreneceğim anlatır mısın sevgili ebeveynim diye sormaz mı çocuk?

İhtiyaca cevap vermek ve uygun alanı açmak esnek olmak bu süreç de kimlik gelişimini olumlu yönde destekleyecektir. Ben kimim? Neyim? Ne işe yararım? Beni ben yapan potansiyellerim neler? İş de tam da bu süreç de deneyimleyerek, çabalayarak çekirdeğini kuvvetlendirecektir.


Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest Addthis