Çocukluk çağı tepkisel bağlanma bozukluğu

5 yaşından önce başlar. Hayatın ilk yıllarında, bakım veren kişi ile sosyal duygusal gelişimin meydane gelmemesi sonucu ortaya çıkar.  Güven duygusu geliştiremedikleri için duygusal gelişimde sorunlar yaşamaktadır.

  • Seslenince tepki vermeme ya da nadiren tepki verme
  • Sosyal iletişimi kendiliğinden başlatmama
  • Huzursuz olduğunda veya ağladığında kolay sakinleşmeme
  • Bakım veren kişinin ortadan kaybolmasına aldırış etmeme
  • İnsanları yabancılamama
  • Uzun süreli göz teması pek kurmama veya nadiren kurma
  • Fiziksel temastan hoşlanmama, reddetme
  • Hayali oyun oynamama
  • Sözlü olmayan iletişimde yetersizlik: el işareti kullanmama, bay bay şeklinde el sallamama, jest ve mimik kullanmama
  • Dil ve konuşmada gecikme
  • Duydukları kalıp cümleleri tekrarlama veya cevap vermek yerine ona söylenenin aynısını tekrarlama
  • Amacı olmayan tekrarlayıcı bazı hareketler yapma

Otizm spektrum bozukluğu ile tepkisel bağlanma bozukluğu arasında oldukça kesişen belirtiler vardır. Ağır olguları otizmden ayırmak bazen zor olabilmektedir.

Otizmden ayrılan özellikler şunlardır;

  • Karşılıklı sosyal ilişki kurma kapasitelerinin daha iyi olması
  • Sağlıklı ve düzgün bir bakımın başlaması ve sürekliliğinin sağlanması ile anormal sosyal tepkilerin zaman içinde düzelmeye başlaması
  • Dil ve konuşmadaki gecikmenin otizmdeki kadar ağır olmaması
  • Otizimde sıkça görülen ağır bilişsel geriliğin olmaması

NASIL TEDAVİ EDİLİR?

  • Tedavinin en önemli ve vazgeçilmez unsuru çocuğa verilen bakımın düzeltilmesi ve sağlıklı hale getirilmesidir
  • Ana-baba çocukla iletişimi arttırmalıdır
  • Anne-babaya çocuk bakımı hakkında eğitim verilmesi ve becerilerinin artırılması amacı ile Uzman psikolog desteği alınması şarttır.
  • Annede doğum sonrası depresyon varsa tedavi edilmelidir
  • Çok sık bakıcı değişimi varsa bunun engellenmesi gereklidir
  • Çocuğun TV, tablet ve telefon karşısında uzun saatler geçirmesi engellenmelidir
  • Tepkisel Bağlanma Bozukluğu anne babaların çocuğun doğumundan itibaren onun duygusal ihtiyaçlarını karşılamaları ile engellenebilir
  • Çocuğun uzun saatler tek başına oynaması engellenmelidir.

 


Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest Addthis