ŞİŞKİNLİK VE HAZIMSIZLIĞA FODMAP DİYETİ İLE SON

 

 

 

                        ŞİŞKİNLİK VE HAZIMSIZLIĞA FODMAP DİYETİ İLE  SON !!!!

Sindirim sistemi, katı ve sıvı besinlerin ağızdan alınmasından itibaren sindirim kanalında ilerlemesi esnasında su, vitamin ve mineraller ile birlikte protein, karbonhidrat ve yağların emilerek kan dolaşımına geÇebileceği küÇük yapı taşlarına parÇalandığı önemli sistemlerimizden biridir. Sağlıklı yaşamın sürdürülmesinde yeterli ve dengeli beslenme esastır. Bunun sağlanmasında sağlıklı bir sindirim sistemine ihtiyaÇ olduğu gibi sağlıklı sindirim sistemi iÇinde beslenme büyük önem taşımaktadır.

Son zamanlarda danışanlarımda olduğu gibi Çevremdeki insanlarda da mide bağırsak sorunlarının özellikle; hazımsızlık, şişkinlik, karın ağrısı, kabızlık, ishal sorunlarının artmış olduğunu fark ettim. Bu sorunlar bireyin yaşam kalitesini düşürmekle beraber kişide Çok ciddi huzursuzluğa ve depresyona sebep olmaktadır.

Uzmanlar yapılan araştırmalarda bu rahatsızlıklara birtakım besinlerin sebep olduğu kanısına vardı ve FODMAP diyetinin başarılı sonuÇlar verdiğini gördüler.

PEKİ NEDİR FODMAP DİYETİ ?

FOFMAP früktozun bir bileşeni olan fruktan, süt şekeri adını verdiğimiz laktoz, yapay tatlandırıcılar olarak adlandırdığımız poliol türevleri ve kuru baklagillerde yüksek miktarda bulunan karbonhidrat türü olan galakto–oligosakkaritler aÇısından kısıtlı beslenme planına verilen addır. Bu tür karbonhidratları iÇeren besinler bağırsaktan su Çeker, sindirilemez, bakteriler tarafından fermente edilirler. Bu durumda kalın bağırsağa doğru ilerlerken burada yaşayan sağlıklı bakteriler tarafından besin kaynağı olarak kullanılırlar ve karbondioksit aÇığa Çıkar. Gaz, karın şişliği, ağrı, spazmlara, dışkılama düzensizliklerine yol aÇabilirler.

    Besinlerde bulunan FODMAP ler ;

  • Fruktoz (bazı meyveler, bal, yüksek fruktozlu mısır şurubu)
  • Laktoz (Çoğu süt ve süt ürünleri)
  • Fruktanlar (buğday, soğan, sarımsak gibi…)(İnulin olarak da bilinmektedirler)
  • Galaktanlar (baklagiller gibi)
  • Polyollar (tatlandırıcılar ; sorbitol, mannitol, ksilitol, maltitol, sert Çekirdekli meyveler (avokado, kayısı, kiraz, nektarinleri şeftali, erik)

DüŞüK FODMAP DİYETİ İÇİN UYGUN BESİNLER

      MEYVELER                  TAHILLAR                  SEBZELER                  SüT üRüNLERİ             DİĞER

 

Muz, Çilek, kavun, üzüm, greyfurt, papaya, kivi, limon, lim, mandalina, portakal, ananas, Çarkıfelek, yabanmersini, ahududu, franbuaz, kızılcıkmuz ile ilgili görsel sonucu

Glutensiz ürünler, pirinÇ, pirinÇ unu, yulaf ( glutensiz olduğuna dikkat edilmeli), kinoa, mısır ekmeği, mısır unu

tahıllı ekmek ile ilgili görsel sonucu

Kırmızı dolmalık biber, salatalık, havuÇ, kereviz, mısır, patlıcan, marul, yeşil yapraklar, bal kabağı, patates, kabak, yer elması, domates, sakız kabağı,turp,kabak, zencefil, soya filiziGörsel sonucu

Laktozsuz süt, az miktarda krem peynir, daha az yağlı peynirler,mozzarella

 

 

Görsel sonucu

Çoğu baharat ve otlar,et suyu, Frenk soğanı, keten tohumu, zeytin, margarin, tereyağı, zeytinyağı,pul biber, tuz, şeker, hardal, soya sosu, sirke, bazemik sirke

 

 

                   DüŞüK FODMAP DİYETİNDE KISITLANMASI GEREKEN BESİNLER

FAZLA FRUKTOZ            LAKTOZ                        FRUKTANLAR                GALAKTANLAR         POLYOLS

 

Meyveler

Elma, mango, armut, konserve meyveler,karpuz

Tatlandırcılar

Fruktoz, yüksek fruktozlu mısır şurubu

Fruktoz dozunun artması

Konsantre meyve sosları,fazla meyve tüketimi,kuru veyve ve meyve suları

Bal, reÇel, jöle, pekmez

 

 

Süt

İnek,koyun,keÇi,manda sütü, ayran, krema, yoğurt, dondurma, krem şanti

Peynirler

Yumuşak olgunlaştırılmamış peynirler, lor peyniri, süzme peynir,ricotta,maskarpone

Görsel sonucu

Sebzeler

Enginar, kuşkonmaz,pancar, brokoli, Brüksel lahanası, lahana, rezene, sarımsak, pırasa,bamya, soğan

Tahıllar

Buğday ve Çavdar, Çoğu ekmek, kraker, kurabiye, hamur işleri, makarna

Meyveler

Meyve sosları, Trabzon hurması, karpuz

Diğer

Hindibağ, karahindibağ, antepfıstığı

Baklagiller

Nohut, kuru fasulye, mercimek, soya fasulyesi, kuru bezelye

Görsel sonucu

Meyveler

Elma, kayısı, avakado, vişne, hurma, kiraz, incir, nektarin, şeftali, armut, karpuz, papaya

Sebzeler

Karnabahar, dolmalık biber, mantar, tatlı mısır

Tatlandırıcılar

Sorbitol, malnitol, izomalt, maltitol, ksilitolelma karpuz ile ilgili görsel sonucu

           

 

FODMAP DİYETİNİN PüF NOKTALARI

  • 6 hafta boyunca diyeti uygulayın. Bundan sonra, bir defada bir tane FODMAP besinini ufak miktarlarda diyetinize ekleyin. Besinle yeniden tanışın.  Semptomlarını tetikleyen gıdaları sınırlayın.
  • Gıda etiketlerini okuyun. Yüksek FODMAP ile yapılan gıdalardan uzak durun.
  • Glutensiz besinler alabilirsiniz. Fakat yüzde yüz bir glutensiz diyet uygulamak zorunda değilsiniz. FODMAP besinlerine odaklanın. Patates, mısır, quinoa ve pirinÇ tüketebilirsiniz.